Monday, February 7, 2011

GENRE GENRE GENRE

           -NATYA-
 Natya adalah satu bentuk kuno india dalam seni persembahan yang meliputi teater, tarian dan juga muzik. Genre ini telah dibukukan disebabkan oleh Bharata Sage pada antara 200SM hingga 200M ketika di India Klasik dan Tradisional. ia juga  sangat luas dalam jangkauannya. Sementara itu terutama berkaitan dengan stagecraft, itu telah datang untuk mempengaruhi muzik, tarian India klasik, dan sastera juga. Ini termasuk rekabentuk pentas, muzik, tarian, makeup, dan hampir setiap aspek lain dari stagecraft. Hal ini sangat penting bagi sejarah muzik klasik India kerana ia merupakan satu-satunya teks yang memberi detail seperti tentang muzik dan instrumen tempoh. Jadi, hujah boleh dibuat bahawa Natya Shastra adalah dasar dari seni rupa di India. Komentar yang paling berwibawa di Natya Shastra adalah Abhinavabharati oleh Abhinavagupta. 

Teks, yang kini mengandungi 6000 Slokas, adalah disebabkan oleh Bharata Muni dan diyakini telah ditulis selama tempoh antara 200 SM dan 200 Masihi.  Natya Shastra didasarkan pada Veda Gandharva jauh lebih tua ,lampiran untuk Sama Veda, yang mengandungi 36000 Slokas . Sayangnya tidak ada hidup salinan Veda Natya. Walaupun banyak sarjana percaya Slokas sebahagian besar disebarkan hanya melalui tradisi lisan, ada sarjana yang percaya bahawa ia mungkin telah ditulis oleh pelbagai penulis pada waktu yang berbeza.
Dokumen ini sukar untuk tarikh dan historisitas Bharata juga telah diragukan, beberapa penulis menyarankan bahawa mungkin karya beberapa orang. Namun, Kapila Vatsyayan berpendapat yang didasarkan pada kesatuan dari teks, dan banyak contoh acuan koheren bab-bab selanjutnya dari teks dahulu, komposisi kemungkinan bahawa satu orang. Apakah namanya benar-benar Bharata terbuka untuk soalan : dekat akhir teks yang kita miliki ayat: "Kerana ia sendiri adalah pemimpin prestasi, mengambil banyak peranan, ia disebut Bharata" (35,91 [3]), menunjukkan bahawa Bharata mungkin nama generik. Ia telah mengemukakan bahawa Bharata adalah singkatan untuk tiga suku kata: BHA untuk Bhava (suasana hati), ra untuk TV (rangka melodi), dan ta untuk Tala (irama). Namun, dalam penggunaan tradisional Bharata telah ter-ikonifikasi sebagai Muni atau bijak, dan pekerjaan itu sangat berkaitan dengan tokoh ini.
Ditulis dalam bahasa Sanskrit, teks terdiri daripada 6,000 sutera, atau bait ayat, tergabung dalam 36 bab. Beberapa bahagian tersusun dalam bentuk prosa.
Tajuk boleh diertikan sebagai Satu ringkasan dari Teater atau Manual A Seni Drama. Natya, atau nāṭaka bererti Seni Drama. Dalam penggunaan kontemporer, kata ini tidak termasuk tarian atau muzik, tetapi etimologis nat root merujuk pada "tari".
wacana ditetapkan dalam rangka di mana sejumlah pendekatan Munis Bharata, bertanya kepadanya tentang nāṭyaveda (lit. Natya = drama, prestasi; veda = pengetahuan). Jawapan atas soalan ini terdiri daripada sisa buku, yang longgar sehingga dialog. Bharata mengatakan bahawa semua pengetahuan ini adalah kerana Brahma. Pada satu titik ia menyebutkan bahawa ia mempunyai seratus "anak" yang akan menyebarkan pengetahuan ini, yang menunjukkan bahawa Bharata mungkin mempunyai jumlah murid yang dia dilatih.
The Natya Shastra rentang luas dalam ruang lingkup, dari isu pembangunan sastera, dengan struktur dari tahap atau Mandapa, untuk analisis terperinci skala muzik dan gerakan (murchhanas), untuk analisis bentuk-bentuk tari yang menganggap beberapa kategori gerakan tubuh, dan kesannya terhadap paparan.
Bharata menjelaskan 15 jenis drama berkisar dari satu sampai sepuluh tindakan. Prinsip-prinsip untuk desain panggung yang ditetapkan dalam beberapa detail. Masing-masing bab menangani aspek seperti tata rias, kostum, mengarahkan akting,, dll berurusan sebahagian besar dengan makna yang disampaikan oleh prestasi (bhavas) mendapat penekanan khusus, mengarah ke teori luas estetika (Rasas).
Empat jenis abhinaya (akting, atau seni drama) dijelaskan - bahawa dengan gerakan tubuh bahagian (angika), bahawa dengan pidato (vAchika), bahawa dengan kostum dan make-up (AhArya), dan mod yang tertinggi, dengan cara emosi dalaman, dinyatakan melalui gerakan minit dari bibir, telinga alis,, dll (sAttvika) .
The Nātyashāstra delineates teori terperinci drama setanding dengan Poetics Aristotle. Bharata merujuk bhavas, yang imitasi emosi yang para pelakon melakukan, dan Rasas (respons emosional) bahawa mereka menginspirasi para penonton. Dia berpendapat bahawa ada lapan Rasas utama: cinta, sayang, marah, jijik, kepahlawanan, kekaguman, keganasan dan komedi, dan yang bermain harus campuran Rasas berbeza namun didominasi oleh satu.
Setiap rasa yang dialami oleh penonton dikaitkan dengan bhava tertentu digambarkan di atas pentas. Sebagai contoh, untuk penonton mengalami srngara (yang 'erotis' rasa), penulis naskah drama, pelakon dan pemuzik bekerja sama untuk menggambarkan bhava disebut Rati (cinta). [Sunting] Muzik
Setelah Samaveda, yang ditangani dengan ucapan ritual Veda, yang Natyashastra adalah teks besar pertama yang ditangani dengan muzik pada panjang. Dianggap risalah mendefinisikan musik klasik India hingga abad ke-13, ketika aliran bercabang ke muzik klasik Hindustan di India Utara dan Pakistan, kerana pengaruh muzik Parsi dan Arab, dan muzik klasik Carnatic di India Selatan, benteng kerajaan Hindu.
Sementara sebahagian besar perbincangan muzik di Natyashastra tertumpu pada alat muzik, juga menekankan aspek teori beberapa yang tetap fundamental muzik India:

    
* Pendirian Shadja sebagai nota, pertama menentukan skala atau Grama. Kata Shadja (षड्ज) bererti 'melahirkan enam', dan merujuk pada fakta bahawa selepas ini nota (sering disebut sebagai "sa" dan dinotasikan S) adalah tetap, penempatan nota lain dalam skala yang telah ditetapkan.

    
* Prinsip kesesuaian: Terdiri daripada dua prinsip:

    
*
          
o Prinsip pertama menyatakan bahawa ada nota fundamental dalam skala muzik yang Avinashi (अविनाशी) dan Avilopi (अविलोपी) iaitu rekod yang pernah-sekarang dan tidak berubah.

    
*
          
o Prinsip kedua, sering dianggap sebagai undang-undang, menyatakan bahawa terdapat kesesuaian alam antara nota; yang terbaik antara Shadja dan Tar Shadja, yang terbaik seterusnya antara Shadja dan Pancham.

    
* The Natyashastra juga menyarankan idea mode muzik atau Jatis yang merupakan asal dari gagasan struktur melodi moden dikenali sebagai india, raga. Peranan mereka dalam emosi memanggil ditekankan, sehingga komposisi menekankan Gandhara nota atau rishabha dikatakan berkaitan dengan tragedi (karuna rasa) sedangkan rishabha harus ditekankan untuk membangkitkan heroisme (Vira rasa).
Jatis yang dihuraikan lebih terperinci dalam teks Dattilam, terdiri sekitar waktu yang sama dengan Natyashastra.
Untuk membuktikan kegunaan śrutis dalam muzik, Bharata Muni, sambil menjelaskan Shadja Madhyam Grama Grama dan dalam bab 28 dan 30 daripada Bharat Natya Shastra, membabarkan Chatushtai Sarana - percubaan hanya menurut Bharata untuk mendapatkan konfigurasi fizikal yang benar tatacara Swara Sruti untuk nota Shadja Grama pada setiap alat muzik (Sa, Re, Ga, Ma, Pa, Dha, Ni Sa, sesuai dengan 4-3-2-4-4-3-2, sebanyak 22 śrutis dalam Saptak). Sarana Chatushtai pada beberapa abad yang lalu, telah ditunjukkan dan dibuktikan oleh Avinash Balkrishna Patwardhan pada tahun 1998 tentang seruling dari seruling mahupun di sitar (ini juga telah membantu dia mengembangkan metodologi untuk menghasilkan sempurna seruling ditetapkan untuk thatas berbeza). Ini adalah penafsiran yang benar hanya dikenal dari Bharata Muni Sarana Chatushtai selepas Bharata Muni dirinya sendiri dan mungkin Sharang Dev.
Para Natyashastra juga menyarankan beberapa aspek persembahan muzik, khususnya aplikasi untuk komposisi vokal, instrumental dan orkestra. Hal ini juga berkaitan dengan Rasas dan bhavas yang mungkin ditimbulkan oleh muzik. [Sunting] Kesan
Natyashastra tetap menjadi teks penting dalam seni rupa selama berabad-abad, sehingga banyak sehingga kadang-kadang disebut sebagai veda kelima. Sebahagian besar terminologi dan struktur muzik klasik India dan tarian klasik India ditakrifkan oleh itu. komen Banyak memperluaskan lingkup Shastra Natya, yang terpenting kita dapat meliputi Matanga's Brihaddesi (c. 5-7), Abhinavagupta's Abhinavabharati (yang menyatukan beberapa struktur berbeza yang muncul dalam tahun-tahun, dan menghuraikan teori artistik analisis) dan Sharngadeva's Sangita Ratnakara (c. bekerja 13 yang menyatukan struktur raga di muzik) [Analisis bentuk dan gerakan tubuh juga dipengaruhi patung dan seni yang lain pada abad berikutnya . Struktur muzik yang digariskan dalam Natya Shastra mempertahankan pengaruh mereka bahkan sampai hari ini, seperti terlihat dalam karya Hindustan mani Sangeetha Padhathi  oleh Wisnu Narayan Bhatkhande dari awal abad ke-20. Teori rasa digambarkan dalam teks juga telah berpengaruh besar pada filem India moden khususnya di Industri Filem Malayalam.

                                                    ~ LAMPIRAN~
- GAMBAR YANG PERTAMA "Seorang seniman Yakshagana mengekspresikan emosi di atas pentas Vaachikabhinaya adalah. merupakan sebahagian penting dari artis Yakshagana YakshaA mengekspresikan emosi di atas pentas Vaachikabhinaya adalah. merupakan sebahagian penting dari Yakshagana"
-GAMBAR YANG KEDUA -  penari tarian klasik india : pewaris dari Natya

                           

                                  ~ references ~
  • Nanyadev. Bharat Bhashya. Khairagarh Edition.
  • Brahaspati, Dr. K C Dev. Bharat ka Sangeet Siddhant.

No comments:

Post a Comment